ژرژ تابوری یکی از برجسته ترین چهره های تئاتر معاصر اروپا درگذشت.

تابوری پس ازسپری کردن دوران طولانی بیماری در سن ۹۳ سالگی در برلین از جهان دیده فرو بست. تابوری نه تنها در آلمان و بریتانیا که ایستگاه های اصلی کار و زندگی او بود، بلکه در سراسر جهان غرب هنرمندی بزرگ و معتبر به شمار می رفت.

تابوری هم نمایشنامه نویسی خلاق بود و هم کارگردانی جسور و نوآور در صحنه تئاتر.

تابوری که از حدود سه سال پیش در صدد بود برای ایفای نقش شاه لیر در نمایشنامه شاه لیر شکسپیر به روی صحنه بازگردد روز دوشنبه در آپارتمانی نزدیک ساختمان تئاتر در تنهایی در گذشت.

گفته می شود، تابوری با طنز سیاه ویژه اش، مرگ خود را به تازگی پیش بینی کرده و به منتقدی گفته بود که خواب دیده وارد صحنه تئاتر شده اما کارگران صحنه را کاملا خالی کرده و همه چیز را بیرون برده بودند به غیر از یک بشقاب سوپ .
تابوری روی صحنه تنها مانده و شروع به خوردن سوپ کرده است. بعد از تمام کردن سوپ، صحنه ای از یک تئاتر را نوشته و آخرین نفس را می کشد و می میرد.

علت مرگ ژرژ تابوری هنوز اعلام نشده است.

تابوری در سال ۱۹۱۴ در بوداپست به دنیا آمد و سپس در جوانی به همراه خانواده به آلمان مهاجرت کرد.

با قدرت گیری نازیان در آلمان، تابوری به خاطر تبار یهودی خانواده اش سرگذشتی دردناک پیدا کرد و بحران ها و نا آرامی های زیادی از سر گذراند. پدرش در اردوگاه کار نازیان به اتاق گاز سپرده شد اما خود او موفق شد به همراه مادر از آلمان بگریزد و سرانجام به بریتانیا پناه ببرد.

تابوری صحنه تئاتر را میهن خود می دانست و خود را آواره ای که به این میهن پناه آورده است. زندگی نا آرام او در بیش از ده کشور گوناگون گذشت.

تابوری در سال ۱۹۳۶ در لندن اقامت گزید و در سال ۱۹۴۱ تبعه بریتانیا شد. او چند سالی به عنوان خبرنگار و مترجم با بی بی سی همکاری داشت.

تابوری در سال ۱۹۴۷ از لندن به آمریکا رفت، اما سالها بعد به اروپا برگشت و به عنوان یکی از مهمترین نویسندگان و صحنه گردانان در بسیاری از تئاترهای مهم کشورهای گوناگون فعالیت کرد.

از مهمترین نمایشنامه هایی که او نوشته می توان این آثار را نام برد: دلاوری مادر در استقبال از نمایشنامه "ننه دلاور و فرزندان او" نوشته برتولت برشت. در این اثر تابوری آوارگی خود را به همراهی مادرش در گریز از رژیم هیتلری بازگو کرده است. نبرد من که تقلیدی است هجوآمیز از کتاب معروف آدولف هیتلر به همین نام. در این اثر تابوری چهره کریه و در عین حال مضحکی از رهبر آلمان نازی ترسیم کرده است. نمایشنامه آدم خواران که اردوگاه آشویتس را به عنوان صحنه شقاوت تاریخ بشر تصویر می کند.

تابوری در بسیاری از مراحل زندگی خود چهره ای دلیر و پیشرو بود و دفاع از حقوق محرومان و ستمدیدگان را در هر موقعیتی وظیفه طبیعی هنرمندان واقعی می دانست.

گروه  تئاتر پارسی