دو نمايشنامه"روزنه آبي" و"ارثيه ايراني" از آثار نمايشي قديمي اكبر رادي به صورت جداگانه توسط نشر قطره وارد بازار كتاب شد.نمايشنامه"روزنه آبي" و"ارثيه ايراني" پيش از اين به همراه تعدادي از آثار نمايشي اين نويسنده در چهار مجلد به چاپ رسيده بود كه اكنون به صورت جداگانه و هر يك در تيراژ 2200 جلد به چاپ رسيده است.
نمايشنامه"روزنه آبي" سال 1338 و نمايشنامه"ارثيه ايراني" سال 1346 توسط اكبر رادي نوشته شده كه از بين ساير نمايشنامه‌هايي كه در چهار مجلد چاپ شده، توسط نشر قطره براي چاپ جداگانه انتخاب شده‌‌اند. ديگر نمايشنامه‌هاي اين نويسنده نيز متعاقباً به صورت تك تك توسط نشر قطره چاپ خواهند شد. خواندن نمایشنامه های رادی را به شما دوستان توصیه می کنم.

اکبر رادی کیست؟

احتمالا کسانی که نمایش های هادی مرزبان را دیده اند و یا پیگیری می کنند، حتی اگر سیر گذر نمایشنامه نویسی ایران را ندانند هم نام اکبر رادی را شنیده اند. اکبر رادی متولد ۱۰ مهر سال ۱۳۱۸ در رشت است.تحصیلات او كارشناسي علوم اجتماعي از دانشگاه تهران است. شاید در کودکیش کسی نمی دانست که این کودک گیلک روزی تئاتر ایران را متحول کرده و نامش در تاریخ ادبیات نمایشی ایران ثبت خواهد شد.برخی از اهالی ادب و هنر ایران او را گاه چخوف و گاه ایبسن زمانه خود می پندارند و این به خاطر شباهت ساختار، قدرت کلام و انسجام صحنه در آثار اوست. او خود در این باره می گوید؛

« در بعضی از نمایشنامه های من سایه دست هنرمندانه ای دیده می شود... یک رگه روسی، سایه دست چخوف. شاید به جهت مشابهت دوره های انتقالی و وضعیت جغرافیایی... باران و مه، جنگل و دریا ...شاید به دلیل انطباق رسم و رفتار شخصیت های تیپیکال گیلانی و آن سمت های کریمه... اما دامنه تاثرات بنده فقط به اینها ختم نمی شود. اگر با ظرافت بیشتری به آثار من نگاه کنید سایه های دیگری هم سرک می کشند... از شکسپیر بگیر تا گوگول، داستایوسکی، ایبسن، اونیل، ویلیامز، یونسکو، بکت و ... اینجا هدایت و بهرام صادقی»...

برخی نمایشنامه های رادی عبارتند از :

آهنگ های شکلاتی - پایین گذر سقاخانه - ملودی شهر بارانی - صیادان - روزنه آبی - شب بخیر جناب کنت - آهسته با گل سرخ - شب روی سنگفرش خیس - تانگوی تخم مرغ داغ - خانمچه و مهتابی - باغ شب نمای ما